
”Jeg ser det og husker - jeg gjør det og forstår”
Bruk av drama og bildeteater i etisk refleksjon på sykehjem.
Om prosjektet
Prosjektansvarlig:
Prosjektleder: Kristin Sørensen, sykepleier og dramafaglig ansvarlig
Status: Avsluttet
Periode: 2010-2011
Metodene drama og bildeteater viser seg å være nyttige i etisk refleksjon, fordi bildeteateret visualiserer problemstillingene og gjør det enklere å finne løsningsalternativer, mens drama skaper tillit og åpenhet i gruppen.
Samarbeidspartnere
- Høgskolen i Nesna, sykepleieutdanningen
- Prost i Nord-Helgeland prosti
- Ansatte på sykehjem i kommunene Herøy, Alstahaug, Leirfjord og Dønna
Bakgrunn for prosjektet
Mange sykehjemsansatte har ytret ønske om fagutvikling innen etikk. Høsten 2008 ble det arrangert fagdager i etikk i samarbeid med sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Nesna og Helgelandssykehuset avd. Sandnessjøen. Målgruppene var sykepleiere og hjelpepleiere i sykehuset og faggrupper ved sykehjemmene.
Sterk opplevelse
Fagdagene var lagt opp med foredrag i etikk, fortellinger fra praksis og synliggjøring av hverdagslige hendelser gjennom drama. Det ble en sterk opplevelse å visualisere og jobbe fysisk med egenopplevde situasjoner. Erfaringene og tilbakemeldingene fra disse fagdagene var gode, og Utviklingssenteret har nå gjennomført et eget prosjekt for å utprøve drama som metode for refleksjon i etiske problemstillinger i pleiehverdagen.
I 2010 deltok Utviklingssenteret med sine fire sykehjem i KS-prosjektet Samarbeid om Etisk kompetanseheving, et samarbeidsprosjekt mellom Helse- og omsorgssektoren, Helsedirektoratet, arbeidstakerorganisasjonene innen helse og omsorg og KS.
Hensikt og mål
Hovedmålet for KS-prosjektet Samarbeid om Etisk kompetanseheving er å «bidra til at kommunene styrker den etiske kompetansen i helse-, sosial- og omsorgstjenestene og gjennomfører systematisk etisk refleksjon i tjenestene».
Prosjektgruppen hadde i tillegg fire delmål for å utdype og videreføre denne målsetningen:
- Etisk refleksjon videreføres på alle sykehjemmene etter prosjektslutt.
- Prosjektet videreformidles til resten av fylket og landet.
- Prosjektet skal ha et forskningsfokus.
- Sykepleierstudenter blir kjent med metodikken i utdanningen.
Tiltak
Utarbeide en rapport som kan inspirere andre til å prøve ut drama og bildeteater i etikkarbeidet
Gjennomføring og resultater
- Prosjektgruppen og deltakere fra sykehjemmene fikk teoretisk og praktisk opplæring på felles fagdag.
- Etablerte drama- og refleksjonsgrupper på det enkelte sykehjem
- Prøvde ut drama som metode for å synliggjøre etiske problemstillinger, reflektere og ta handlingsvalg
- Arrangerte felles fagdag i etikk
- Gjennomførte kartlegginger
- Arrangerte gruppesamlinger med gjennomføring av drama og refleksjon
- Gjennomførte fokusgruppeintervju
- Arrangerte fagdag for deltakere 28. april 2011 med oppsummering av prosjektet
Vi har fått styrket den etisk kompetanse i våre sykehjem og har systematisk refleksjon etter prosjektslutt. Det foreligger et materiale for videre bruk i ev. forskning. Sykepleiestudenter ved Høgskolen i Nesna skal få en innføring i metoden
- Veien til kvalitetsutvikling og god praksis
- Omsorg og behandling for sykehjemspasienten i livets sluttfase
- Munn- og tannpleie til eldre og syke
- Kompetanseprogram i lindrende omsorg til alvorlig syke
- Klinisk etikk-komité på sykehjem
- Tiltak for å styrke ernæringsstatus hos eldre på institusjon og hjemmeboende
- Gjensidig hospitering mellom 1. og 2. linjetjenesten
- Kartleggingsstudie: Innføring av Kap. 4A i pasientrettighetsloven
- Oppstart av lindrende enhet i sykehjemmet
- Sammen om kompetanseheving i pasientrettighetsloven kapittel 4 A