Forsiden/Prosjekter/Elever, lærlinger, studenter
Illustrasjonsfoto. Studenter

Samhandlingspraksis

Ved å gi tredjeårsstudenter innsikt i samhandling og samarbeid i helsevesenet skal prosjektet bidra til å gi sykepleiere økt kunnskap om samarbeid mellom helsenivåene.

Om prosjektet

Prosjektleder: Berit Skjerve

Status: Avsluttet

Periode: 2010-2012

Samhandlingspraksis legger til rette for at fremtidig helsepersonell - dagens studenter - får kompetanse i hvordan helsetjenestene er organisert og hvordan de samhandler. Dermed kan studentene delta i samhandlingen og bidra til å utvikle denne til det beste for pasienter, brukere og pårørende.

Bakgrunn for prosjektet

I tråd med Samhandlingsreformen (St.meld. nr. 47; 2008 - 2009) har Bærum kommune/Utviklingssenter for hjemmesykepleie i Akershus, Bærum sykehus/Vestre Viken HF og Høgskolen Diakonova etablert prosjektet Samhandlingspraksis.

Kommune, sykehus og høgskole har tilrettelagt en praksisperiode slik at tredjeårsstudenter får innsikt i samhandling og samarbeid mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten omkring pasientbehandling.

Mål og hensikt

Mål:

  • Bidra til å utdanne sykepleiere som får økt kunnskap om samarbeid mellom helsenivåene.
  • Studentene har innsikt i samhandling og samarbeid omkring pasientbehandling på ulike nivåer i helsetjenesten.


Fase 2:
Læresituasjoner som arbeidsredskap for studenter og praksisveiledere er utarbeidet.

Tiltak

Med utgangspunkt i overordnet mål for Samhandlingspraksis, Rammeplanen, Fagplanen fra Høgskolen Diakonova, Prosjektbeskrivelsen Samhandlingspraksis, Kvalifikasjonsrammeverket og Blooms taksonomi er det i samarbeid med studentene formulert kunnskapsmål, ferdighetsmål og holdningsmål for Samhandlingspraksis. Studentene må vite hvor de skal (mål/læringsutbytte) og hvordan de kommer dit (beskrivelse av læresituasjoner). Læresituasjoner kan betraktes som et kart over "praksisterrenget" og fungere som en form for skriftlig veiledning.

Gjennomføring og resultater

  • Praksismodell med fire praksisplasser i fire praksisperioder på syv uker per år for tredjeårssstudenter i sykepleie (fordypningspraksis) fra Høgskolen Diakonova. Praksisen koordineres av Tildelingskontoret i Bærum kommune.
  • Utarbeidelse av læresituasjoner gjøres i et samarbeid mellom helsetjeneste, høgskole og studenter.
  • Ulike modeller blir benyttet ved beskrivelse av læresituasjoner med deltakere fra helsetjenesten, høgskolen og studentgruppen.

Spredning

  • Første del av prosjektet ble lagt frem ved fagdagen "Læringsarena" 25. november 2010, arrangert av USHT Akershus.
  • Prosjektet ble lagt frem i parallellsesjon på konferanse i regi av Samarbeidsorganet for høgskolene/UiA og helseregionene 13. oktober 2011.
  • Det skrives artikkel om praksisen til fagtidsskrifter
  • Det skrives sluttrapport som skal publiseres.

Samarbeidspartnere

  • Utviklingssenter for hjemmetjenester i Akershus, Bærum kommune
  • Vestre Viken HF, Bærum sykehus
  • Høgskolen Diakonova
     

Prosjektet finansieres med samarbeidsmidler fra Høyskolen Diakonova

Tips en venn Skriv ut