Trinn 4 & 5 modul: tverrfaglig og tverretatlig simulering
Målsetningen med trinn 4 er å kunne trene sammen på tvers av faggrupper i kommunehelsetjenesten, og på trinn 5 på tvers av helsetjenestenivå. Trinn 4 og 5 kan hos noen tjenestesteder være et langsiktig mål. Simuleringen på disse trinnene kan ha læringsmål som forbedret beslutningstagning, kommunikasjon, ledelse og samhandling. Trening på dette nivået avhenger av at helsepersonell har tilegnet seg kompetanse beskrevet på trinn 1, 2 og 3.
Bakgrunn for dette er at i en fremtid med økt pasientkompleksitet i kommunal helsetjeneste kan det være lurt å tenke felles trening i et samhandlende perspektiv for å ivareta pasientsikkerheten. Trening på dette nivået avhenger av at helsepersonell har tilegnet seg kompetanse beskrevet på trinn 1, 2 og 3. Erfaringer viser, både i sykehus og kommuner, at for å ha utbytte av disse læringsmålene må grunnleggende fagkompetanse være på plass i forkant.
Det kreves utvidet fasilitator-/instruktørkompetanse hos de som skal tilrettelegge for tverrfaglig og/eller tverretatlig simulering. En slik kompetanse kan oppnås på kurs hos simuleringsentre ved helseforetak eller høyskole/universitet. Eller hos kommunale virksomheter som har erfaring med, eller tilbyr opplæring i simulering som metode, for eksempel BEST/kommuneBEST.
For de som er interessert i å benytte denne læringsmetoden oppfordres det til å etablere kontakt med simuleringsmiljø i egen region.
For nærmere informasjon les mer i heftet «Informasjon om KlinObsKommune»