USHT-samarbeid om klinisk observasjonskompetanse

«KlinObsKommune» – trinn for trinn bygger vi opp klinisk observasjonskompetanse!

Medarbeidere i kommunale helse- og omsorgstjenester møter stadig sykere pasienter og beboere. Tendensen er mer komplekse og utfordrende problemstillinger. Dette betyr at tjenestene må jobbe systematisk med kvalitets- og forbedringsarbeid, og medarbeiderne må ha kunnskap, ferdigheter og verktøy for å gjøre gode kliniske observasjoner og vurderinger.

Vi og våre samarbeidspartnere har gjennom årene benyttet og utviklet mange gode ressurser som styrker observasjonskompetanse blant helsepersonell. Eksempler på dette er proACT, ferdighets- og scenariotrening, I hode og sekk, ABCDE klinisk observasjonskompetanse i kommunehelsetjenesten, TILT, NEWS, SAFE og mye mer. Nå har vi samlet hovedessensen i disse ressursene i en og samme kompetansemodell: Kall det gjerne «grunnmuren» som annen spesifikk kompetanse kan bygges på. KlinObsKommune er en samordnet og kvalitetssikret kompetansemodell med en trinnvis oppbygging som vi kan bruke i samarbeid med kommunene.

For de fleste – til det meste

Målgruppen er helsepersonell i sykehjem, hjemmetjenester, tjenester innen psykisk helse og rus og personer med utviklingshemming. KlinObsKommune kan nyttiggjøres i ulike pasientsikkerhets- og kompetansesatsinger som tidlig oppdagelse og respons av forverret somatisk tilstand, tiltak innen tema helsehjelp i Leve hele Livet-reformen, i forbedring av pasientforløp, akuttkjedesamarbeid og lignende.

Steg for steg

Tanken bak den trinnvise modellen er at hvert kompetansetrinn bør bygge på hverandre for å oppnå høyere lærings- og kompetansemål. Likevel er det rom for fleksibilitet, og hvilket trinn det velges å starte på må baseres på den enkelte tjeneste- eller avdelings behov og målsetting:

 

- Trinn 1: Grunnleggende ferdigheter innen ABCDE-metodikk

- Trinn 2: Hjerte-lunge-redning

- Trinn 3: ABCDE, EWS og ISBAR med pasientcase og refleksjon

- Trinn 4: Tverrfaglig scenariotrening med refleksjon og debrief

- Trinn 5: Tverretatlig fullskalasimulering med debrief

 

Trappens faginnhold er basert på kunnskap og erfaringer fra tilsvarende undervisningsopplegg som utviklingssentrene og kommuner har jobbet med over flere år. Mange av tiltakene har startet på nivå tilsvarende trinn 3, men det er erfart at det er både nødvendig og hensiktsmessig å etablere kompetanse på trinn 1 nivå med mer grunnleggende ferdigheter og kunnskap. Trinn 2 med HLR er en naturlig del av trappen da denne kompetansen representerer en viktig handlingsberedskap både generelt og som en del av en ABCDE-undersøkelse. Implementering av ferdigheter og kunnskap for å forbedre praksis er basert på instruktøropplæring etter Train-The-Trainer modellen.

Samarbeid med Kompetansebroen

Klinobskommune og Kompetansebroen har samarbeidet om en digital læringsressurs i grunnleggende ferdigheter innen klinisk observasjonskompetanse som du finner på Kompetansebroen. Læringsressursen består av ni filmer som viser korrekt utførelse av vitale målinger, samt tekst som underbygger filmene. Læringsressursen er bygd opp etter ABCDE – metodikken og er laget for å være lett tilgjengelig, og som et supplement eller forberedelse til oppmøtebasert undervisning og praktisk ferdighetstrening innen klinisk observasjonskompetanse (trinn 1). Filmene er utviklet av Kompetansebroen. Filmene, samt foto fra filmene, vil du finne igjen i fagkompendiet til KlinObsKommune «Grunnleggende ferdigheter, vitale målinger og handlingsberedskap, trinn 1» og tilhørende PowerPoint.

Sammen er vi best!

«KlinObsKommune» er et utviklingssenter-samarbeid. Arbeidsgruppen har bestått av representanter fra utviklingssentret i Rogaland, Akershus, Oslo og Troms. Utviklingssentret i Oppland, Østfold, Finnmark, Samisk og Trøndelag har utgjort en utvidet prosjektgruppe. I tillegg har det vært dialog med fagressurser ved flere andre utviklingssentre og fagmiljø underveis for innspill og diskusjon. Kompetansemodellen skal piloteres av flere utviklingssentre/kommuner i 2020.

 

Ta gjerne kontakt med deltakerne i arbeidsgruppen (se under) om du lurer på noe:

 

 

Eller ta kontakt med ditt lokale utviklingssenter.

Neste: Lommekort og skjema