Trinn 3: ABCDE-F, NEWS2 og ISBAR
Om Trinn 3

Når ansatte har trent på ferdigheter og handlingsberedskap, skal de trene på å gjøre dette i rekkefølge ved bruk av simuleringsbaserte læringsaktiviteter.
Hovedtanken med kompetansetrappen er at vi gradvis øker kompleksiteten og legger til komplementerende læringsmål. Begynn derfor med enkle scenario og øk gradvis kompleksiteten etter hvert som deltakerne mestrer det de øver på. Erfaring viser at det er hensiktsmessig med ett (eller to) læringsmål av om gangen, dette for å sikre trygghet og mestringsfølelse.
(Teksten fortsetter under illustrasjonen)
Læringsutbyttene på trinn 3 handler om tiltak som anbefales i et raskt respons system. For å bygge et raskt respons system i kommunen bør vi også se på rutiner og tydeliggjøring av hvem, når og hvordan man ber om bistand.

Last ned som PDF (åpnes i nytt vindu)
Hensikt med Trinn 3
1: Øke forståelsen av systematikken i kliniske observasjoner etter ABCDE metodikken.
2: Øke forståelsen for sammenhengen mellom ABCDE metodikken og bruk av støtteverktøyene NEWS2 og ISBAR.
Læringsmateriale til Trinn 3
Fagkompendium – Grunnleggende ferdigheter
Fagkompendium -innføring av risikovurderingsverktøyet NEWS2 i kommunehelsetjenesten
- Fagkompendium innføring NEWS2, trykkfil til trykkeri
- Fagkompendium innføring NEWS2, for utskrift
- Fagkompendium innføring NEWS2, for skjerm
PowerPoint presentasjon – Grunnleggende ferdigheter
Eksempel på retningslinje for bruk av NEWS2 på arbeidsstedet/i kommunen
Lommekort med ABCDE, NEWS2, ISBAR og normalparametre for vitale målinger
ISBAR kommunikasjonsskjema - tilpasset kommunehelsetjenesten
USHT scenariobank
I USHT scenariobank finnes eksempler på scenarier til lokal trening.
proACT Norge
proACT Norge leverer et kurskonsept, rettet mot helsepersonell som inkluderer opplæring i ABCDE metodikken, NEWS2 og ISBAR.
Gjennomføring av Trinn 3
Det er viktig at gjennomføringen er basert på kunnskapsbasert materiell og at det tilpasses lokale behov og ressurser. Opplæringen bør inneholde:
- Teori om ABCDE-F metodikken, NEWS2 og ISBAR
- Refleksjonsoppgaver for å øve på NEWS2 og ISBAR som forberedelse til simuleringstrening.
- Simuleringstrening med relevante scenarier
Tidsestimat
Tidsestimatet for opplæring varierer i fra målgruppe, nivå og ressurser.
Erfaringer fra kommunene viser at simuleringstrening på dette nivået bør ha få læringsutbytter og det bør settes av tid til å gjennomføre samme simuleringstreningen to ganger.