Kunnskapsbanken KlinObsKommune – klin... Trinn 4 og 5: Teamarb...

Trinn 4 og 5: Teamarbeid og kommunikasjon, pasientforløp internt i kommunen og på tvers av helsetjenestenivå

Om Trinn 4 og 5

Felles læringsutbytte på trinn 4 og 5 er teamarbeid, samarbeid, samhandling og kommunikasjon mellom kollegaer og pasienten for å forbedre og optimalisere pasientforløpet. Pasientforløpet kan innebære både subakutte og akutte overflyttinger internt i kommunen, innleggelser til sykehus, samt trygge utskrivelser. Læringsutbytte kan også omhandle dokumentasjon i journalsystemene, testing og forbedring av tverretatlige prosedyrer og retningslinjer basert på funn fra simuleringstreningen.

 Ikke-tekniske ferdigheter er viktige læringsutbytter på disse trinnene:

Teksten er oversatt til norsk og hentet fra Nrr.org. (19, s.13, 20)

Læringsmateriale til Trinn 4 og 5

Læringsmateriell på trinnene vil være svært forskjellig fra sted til sted, og vil være avhengig av hvem som velger å øve sammen i team. Dersom man gjennomfører slike øvelser bør en overordnet felles fagprosedyre, som alle kjenner til, være utgangspunkt for øvelsen, for eksempel “mistanke om sepsis”. Det er viktig å kjenne til at hver faggruppe som deltar kan ha ulike læringsmål knyttet til sine ansvarsområder. Ved å trene sammen vil vi se hvor vi kan forbedre eget ansvarsområde for å bedre kunne støtte samspillet og gjøre pasientforløpet så effektivt og sikkert som mulig.

Spesialisthelsetjenesten har et Interregionalt kompetansenettverk som heter InterRegSim. Dette er et nasjonalt samarbeid for simuleringsbasert læring i spesialisthelsetjenesten. Her finnes det mye erfaring og kompetanse: InterRegSim - Helse Stavanger HF (helse-stavanger.no) 

Gjennomføring av Trinn 4 og 5

Simuleringstrening på tvers av faggrupper eller organisatoriske grenser krever koordinert innsats og felles beslutning på ulike ledernivåer for at tiltaket skal prioriteres. Ved gjennomføring av øvelser på tvers av etater og lignende vil det være viktig å ta stilling til følgende spørsmål:

  • Hvem bør lede simuleringen?
  • Hvordan skape psykologisk trygghet?
  • Hvordan kvalitetssikre innholdet i scenariotreningen?
  • Hvordan skape likeverdighet mellom deltakerne?