Å benytte KlinObsKommune til å styrke resiliens og bygge en lærende organisasjon
Resiliens i denne sammenheng betyr robusthet, fleksibilitet og handlekraft. Økt kompetanse og simulering er med på å bygge trygge ansatte og dermed øke resiliens i helsetjenesten.
Lærende organisasjon
Langsiktig og systematisk tilnærming er viktig for å opprettholde og etablere ny kompetanse i daglig praksis. Det er leders ansvar å sørge for at helsepersonell har nødvendig kompetanse for å kunne ivareta pasienten på en faglig forsvarlig måte. For å møte dagens og fremtidens utfordringer er det derfor viktig at tjenestene har en lærende kultur med søkelys på innovasjon, utvikling, forbedringer og bærekraft. Å være en lærende organisasjon innebærer dermed like mye å utvikle kompetanse hos den enkelte medarbeider, som å bygge strukturer for læring i organisasjonen. Erfaringer fra kommunene tilsier at ved å benytte KlinObsKommune modellen, får man støtte til å skape en lærende organisasjon:
- ABCDE-metodikken er det faglige «fundamentet» som mange andre fagområder bygger på, eksempel: fallforebygging, ernæring og sårbehandling.
- Ved å organisere tid til regelmessig simuleringstrening, legger vi til rette for deling av kunnskap og refleksjon. Samtidig etablerer vi en struktur for å implementere nye rutiner, forskning og veiledere.
- Ferdighetstrening, simulering og gode observasjoner blir en del av kulturen – slik gjør vi det hos oss.
- Kommuner bygger videre på KlinObsKommune og ser nytten av å bruke samme struktur og pedagogiske prinsipper i andre fagområder.
Simulering skaper psykologisk trygghet
Psykologisk trygghet på arbeidsplassen er ferskvare. Psykologisk trygghet innebærer at arbeidsmiljøet er preget av gjensidig respekt, åpenhet, samarbeid og at en tørr å stille spørsmål om etablerte sannheter. Det motsatte er et arbeidsmiljø der det er frykt for å bli oppfattet som inkompetent, negativ og forstyrrende. Forskning viser at simulering fører til et bedre arbeidsmiljø og erfaringer fra mange kommuner bekrefter dette. Simulering skaper rom og trygghet for å kunne dele erfaringer. Det skapes muligheter til å belyse hva som ikke fungerer og dele hva som gir god effekt.
Simulering må tilpasses faglig nivå og den enkeltes erfaringer for å skape mestringsopplevelser og trygghet. Ved å øke kompleksiteten i øvelsene gradvis jamfør den trinnvise modellen i KlinObsKommune, vil dette kunne ivaretas.
Kompetansebygging ved hjelp av simulering bygger resiliens
Pasientsikkerhetskulturen har de siste årene satt fokus på å bygge resiliens i helsetjenesten.
I en tid der vi må tenke nytt og helsepersonell må ta på seg nye oppgaver, er det viktig at vi tilrettelegger for refleksjon, trening og det å bygge opp trygghet på egne vurderinger og handlingskompetanse. Ved å benytte den trinnvise modellen i KlinObsKommune, erfarer flere kommuner at ansatte får styrket sitt faglig fundament. Dette bidrar videre til økt trygghet i egne ferdigheter og vurderinger, samt til bedre samhandling.