- Agder (Vest)
- Agder (Øst)
- Akershus
- Buskerud
- Finnmark
- Finnmark (samisk)
- Helse Fonna
- Innlandet (Hedmark)
- Innlandet (Oppland)
- Møre og Romsdal
- Nordland
- Oslo
- Rogaland
- Telemark
- Troms
- Aktiviteter
- Kronikker
- Nyheter
- Presentasjoner
- Arkiv
- Trøndelag (Nord)
- Trøndelag (Sør)
- Vestfold
- Vestland (Hordaland)
- Vestland (Sogn og Fjordane)
- Østfold
Pågående
Kvalitet i tjenesten til personer med utviklingshemming er et av våre satsingsområder. Den nasjonale veilederen Gode helse- og omsorgstjenester legges til grunn for våre aktiviteter innenfor dette fagområdet.
Nasjonal veileder for prioritering i kommunale helse- og omsorgstjenester ble lansert april 2025. Den skal gi veiledning til kommuner i arbeidet med å ta beslutninger om prioritering av tjenester. Veilederen er utviklet for å fremme systematiske og kunnskapsbaserte prioriteringer, basert på kriteriene nytte, ressurs og alvorlighet.
Vi i USHT Troms har i samarbeid med Tromsø og Dyrøy kommune samt CTD AS, fått tilskudd til å utforske hvordan VR-teknologi kan bidra til smartere og mer effektiv veiledning og kompetanseheving i helse- og omsorgstjenestene.
Opptrappingsplanen for psykisk helse er et nytt satsingsområde for utviklingssentret og vi vil bruke tid på å sette oss inn i planen. Vi vil gå i dialog med fagfeltet i kommunene for å få mer informasjon om behovene før vi avgjør hvilke aktiviteter vi vil tilby innenfor satsingsområdet.
Personer med utviklingshemming har samme rett til, og behov for lindrende behandling og omsorg som alle andre. Dette innebærer helhetlig støtte som tar hensyn til deres fysiske, psykiske, sosiale og eksistensielle behov, med fokus på verdighet, livskvalitet og individuell tilpasning i møte med alvorlig sykdom eller livets sluttfase
Avsluttet
Fem kommuner i Troms har dannet læringsnettverk med 30 instruktører over fem samlinger i løpet av et år. De får teoretisk opplæring i systematisk klinisk observasjon med praktisk trening innen akutt og sub-akutt sykdom.
Heimesjukepleien praktiserer i liten grad førebuande samtalar, medan det på sjukeheim var meir vanleg, men då som oftest sammen med pårørende utan at pasienten var til stades.
"Hvordan bygge en kultur i hjemmetjenesten med økt fokus på mestring av de aktiviteter som er viktig for brukerne?"
Opprette ressursavdelinger som modeller i arbeidet med utfordrende og endret adferd hos personer med demenssykdom
Stadig flere helsefaglige studieretninger etterspør praksislæring i sykehjem. «Sykehjemmet som læringsarena» beskriver modeller for praksislæring som er prøvd ut og videreutviklet for elever, lærlinger og studenter i sykehjem.