Pågående
Forebyggende treningsgrupper for eldre er etablert i noen kommuner. Dette konseptet bygger på at frivillige leder disse treningsgruppene, tett fulgt opp av fysioterapeuter.
Det er utviklet en studieplan til høyere yrkesfaglig utdanning innen observasjons- og vurderingskompetanse ved Fagskolen i Østfold.
Prosjektet skal undersøke om en felles digital samhandlingsplattform kan være et nyttig tilskudd til eksisterende tiltak for kompetansedeling og informasjonsutveksling.
Pilotprosjektet vil teste ut om bruk av individuelt tilpassede munn- og tannpleiebokser satt i system, kan være et virkemiddel for bedre oral helse hos eldre på sykehjem. Prosjektet vil også bidra til at helsepersonell får bedre kunnskap om oral helse hos eldre.
Det er satt sammen et funksjonsvurderingsverktøy som har til hensikt å identifisere den enkeltes behov for rehabilitering så tidlig som mulig i et pasientforløp. Verktøyet kan benyttes uavhengig av profesjon og er spesielt egnet før tildeling av kommunale tjenester og ved overganger mellom tjenestenivåer.
Avsluttet
Omsorgsmodellen de 6S’ene er en konkretisering av personsentrert palliativ omsorg. Modellen skal implementeres på en sykehjemsavdeling og en sykehusavdeling.
Hovedhensikten vil være økt sluttkompetanse etter endt utdanning, og derigjennom økt kvalitet og pasientsikkerhet. SVEKOMP prosjektet ønsker å få svar på hvilke grunnleggende ferdigheter syke- og vernepleierstudenter bør lære på høgskolen og hvilke ferdigheter de bør lære i praksis. Prosjektet ønsker å kartlegge hvordan praksis erfarer studentenes forberedthet og kompetanse på ulike nivåer av utdanningen, samt nyutdannede kollegaers forberedthet og kompetanse.
Traineeprogrammet retter seg mot nyutdannede sykepleiere. Nyutdannede sykepleiere ansettes i en 100 % fast stilling i en peiode over 2 år, før de kan være med å velge hvor de ønsker å fortsette sitt arbeid. Trainee-sykepleieren utvikler sine kunnskaper og ferdigheter ved ulike arbeidsplasser innad i kommunen. I tillegg ordnes praksisperioder utenfor kommunen. Traineeprogrammet ses som en viktig faktor i arbeidet med heltidskultur og det å rekruttere og beholde faglig kompetanse i kommunen. I tillegg vil et systematisk og målrettet program sørge for at nytutdannende sykepleiere opplever en tettere oppfølging og ivaretagelse i sin arbeidshverdag.
Fredrikstad kommune har utarbeidet en modell for systematisk oppfølging etter demensdiagnose.
Utvikle og prøve ut scenarier for bruk i hjemmesykepleie, samt på vernepleie- og sykepleieutdanningen.