- Agder (Vest)
- Agder (Øst)
- Akershus
- Buskerud
- Finnmark
- Finnmark (samisk)
- Helse Fonna
- Innlandet (Hedmark)
- Innlandet (Oppland)
- Møre og Romsdal
- Nordland
- Oslo
- Rogaland
- Telemark
- Troms
- Trøndelag (Nord)
- Trøndelag (Sør)
- Vestfold
- Vestland (Hordaland)
- Vestland (Sogn og Fjordane)
- Østfold
- Aktiviteter
- Prosjekter
- Forskning
- Presentasjoner
- Arkiv
Pågående
Vi skal utvikle en kompetansepakke som bistår ansatte i rollen som mentor for nyansatte kollegaer. Introduksjon, kompetanseheving og refleksjon i grupper er grunnlaget for ABC-metoden.
Sammen med Brukerrådene i Østfold ønsker vi og planlegge og gjennomføre en samling for personer med utviklingshemming. Samlingen vil ha form som et rettighetsverksted.
Vi har utarbeidet en kompetansetrapp for ulike yrkesgrupper og arrangert kurs i refleksjon med systematiske metoder. Prosjektet videreføres i 2025. Vi skal fortsette arbeidet for å samsvare grunnleggende kompetansebehov i helse og velferd i Sarpsborg kommune. Dette ses opp mot sluttkompetansen helsefagarbeidere, sykepleiere og vernepleiere har.
Hvordan kan fasilitatorer med erfaringer fra KlinObsKommune også kan benyttes ved andre kompetansebehov? Hvordan bør observasjons- og vurderingskompetanse prioriteres mot andre kompetansebehov i løpet av 1, 3 eller 5 år? Hvor ofte er det behov for repetisjon? Dette var utgangspunkt for samarbeidsprosjektet med to Østfold-kommuner, som du kan lese erfaringene fra videre i artikkelen.
Tiltakspakken skal sikre at personer med demens og deres pårørende får systematisk og forutsigbar oppfølging. En digital versjon er nå tilgjengelig nedenfor. Konseptet testes ut i 2025.
Avsluttet
Erfarne helsefagarbeidere, sykepleiere og vernepleiere har deltatt på opplæring for å bli refleksjonsveiledere og instruktører i forhåndssamtale.
Prosjektet skulle utvikle fleksible fasilitatorer som kan fasilitere ut ifra behov som beskrives i kompetanseplaner eller som oppstår mer «akutt». Helsedirektoratet finansierte satsningen.
Hvordan kan ulike enheter i kommunehelsetjenesten organisere tverr-faglig/-etatlig simulering med utgangspunkt i egne kompetansebehov?
Ferdighet i etisk refleksjon underveis i helsepersonells arbeid er nødvendig for faglig forsvarlige tjenester. I 2022 var ressurssykepleiere i palliasjon og kreftomsorg målgruppe i prosjektet. De fikk simuleringstrening, individuell oppfølging samt undervisning for deltakernes kolleger. I 2023 fikk erfarne syke- og vernepleiere opplæring og veiledning for å fasilitere simuleringstrening i etikkrefleksjon og forhåndssamtale for egne kollegaer.
USHT Viken (Østfold) har bidratt med faglig veiledning og støtte til kommuner i Østfold som deltok i nettverk.