Pågående
Høsten 2023 etableres et nettverk for pårørendekoordinatorer og pårørendekontakter i Østfold-kommunene. Kommunehelsetjenesten bør jobbe for at et systematisk samarbeid med pårørende er integrert og er en naturlig del av tjenesteytingen, samt at pårørende skal oppleve at det er lett å komme i kontakt med tjenestene, at de blir hørt og medvirker.
Hvordan kan ulike enheter i kommunehelsetjenesten organisere tverr-faglig/-etatlig simulering med utgangspunkt i egne kompetansebehov?
I 2006 ble FN-konvensjonen om CRPD vedtatt. Den handler om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne. I to år fremover får kommunene anledning til å delta i USHTs nettverk der ulike tiltak skal bedre levekårene og livskvaliteten til personer med funksjonsnedsettelser. Vårt mål er å øke kunnskapen om CRPD og legge til rette for erfaringsdeling på tvers av kommunene i Østfold. Nettverket skal gjøre CRPD kjent og bidra til at den blir forstått og konkretisert slik at kommunene blir bevisst mangler og jobber med konkrete forbedringsprosesser.
Ferdighet i etisk refleksjon underveis i helsepersonells arbeid er nødvendig for faglig forsvarlige tjenester. I 2022 var ressurssykepleiere i palliasjon og kreftomsorg målgruppe i prosjektet. De fikk simuleringstrening, individuell oppfølging samt undervisning for deltakernes kolleger. I 2023 skal vi gi opplæring og veiledning til erfarne syke- og vernepleiere. De skal fasilitere simuleringstrening etikkrefleksjon og forhåndssamtale for egne kollegaer.
USHT Viken (Østfold) bidrar med faglig veiledning og støtte til kommuner i Østfold som deltar i nettverket.
Avsluttet
Hvordan vurdere og avklare hjemmeboende multisyke eldre med betydelige behov for helsehjelp - i to ulike kommuner?
Forberedelese til et større fallforebyggende prosjekt
En legemiddelgjennomgang ved Glemmen sykehjem resulterte i en reduksjon av faste legemidler, endring i dose og en reduksjon av behovsmedikamenter.
Sikkerhet i bruk av legemidler i overgangen fra/til hjemmetjeneste og til/fra korttidsavdeling i sykehjem
Utvikle samhandlingsmodeller som involverer brukere, ansatte og studenter, med vekt på å øke kvaliteten på tjenestene