Alle aktiviteter

Tema

Kompetanseutvikling

Periode: 2023 | Vestland (Hordaland) | Pågående
Velferdsteknologiens ABC

USHT Vestland (Hordaland) bistår Bergen kommune i å heve kompetansen hos de ansatte i velferdsteknologi.

Periode: 2022 | Vestland (Hordaland) | Pågående
Satser på klinisk observasjonskompetanse

Byrådsavdeling i helse og omsorg i Bergen kommune vil øke kompetansen i observasjon og vurderingskompetanse for ansatte med pasientnært arbeid i kommunehelsetjenesten. Vi har nå fullført første nivå av opplæring av seksten nye hovedinstruktører som skal bidra med opplæring på tvers av etatene.

Periode: 2023 | Vestland | Pågående
Vi tilbyr VIPS kursholderkurs

VIPS praksismodell er et anerkjent verktøy for  personsentrert omsorg.

Periode: 2016-2022 | Viken | Avsluttet
Vi har avsluttet som proACT fakultet

…men vi skal på ingen måte slutte å bistå dere i kommunene med observasjonskompetanse!

Periode: 2021-2023 | Vestfold og Telemark | Ferdig
Podkast Velferdsteknologi

Velferdsteknologiprosjektet i Vestfold og Telemark har i samarbeid med USHT produsert en podkast på 4 episoder.

Periode: 2022-2025 | Innlandet (Oppland) | Pågående
Psykologisk trygghet i simulering – erfaringer med teaminndeling i kommunehelsetjenesten

I løpet av de siste årene er det utdannet over 200 instruktører ved bruk av proACT (https://www.proactnorge.org/) i Innlandet. Psykologisk trygghet hos deltakerne er grunnleggende for positiv opplevelse og læring. Metoder hentet fra prosessledelse kan medvirke til økt trygghet og dermed økt læring.

Trøndelag | Aktiv
Kompetansehevende tiltak lindrende behandling og omsorg

Digital opplæringspakke lindrende behandling og omsorg ved livets slutt med mentoropplæring i regi av USHT. Et bidrag til økt kompetanse hos ansatte i kommunehelsetjenesten i møte med pasienter med behov for lindrende behandling og omsorg ved livets slutt.

Viken (Akershus) | Pågående
E-læring utviklet av Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Viken (Akershus).

Ser din kommune etter e-læring om systematisk ernæringsarbeid, dokumentasjon av helsehjelp - eller opplæring for ressurspersoner og deres ledere? De siste årene har vi utviklet flere e-læringer som ligger på KS Læring og Kompetansebroen. Ta en titt!

Innlandet (Hedmark) | Pågående
DisDAT – vurderingsverktøy for ubehag hos personer med utviklingshemning

DisDAT (Disability Distress Assessment Tool) er et skjema for å fange opp ubehag hos personer med utviklingshemming. I 2021 fikk vi godkjent oversettelsen av DisDAT til norsk.

Periode: 2019 | Agder | Pågår
Observasjonskompetanse og NEWS2 Agder øst

Vi i Agder har valgt å konsentrere oss om tre trinn vi tenker er viktige for å styrke klinisk observasjonskompetanse og handlingsberedskap i kommunehelsetjenesten. De tre trinnene er: Trinn 1: Observasjonskompetanse. Teoretisk grunnopplæring i ABCDE Trinn 2: NEWS2/ISBAR. Strukturerte observasjons- og kartleggingsverktøy Trinn 3: Simulering. Scenariotrening med refleksjon og debrief

Periode: 2022 | Agder | Pågår
Samtykkekompetanse, tvang og makt

USHT Agder øst (Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester) har i flere år arbeidet med rutiner og veileder for samtykkekompetansevurdering, lovverket knyttet til tvang og makt og lovverk for sporings- og varslingsteknologi.​ Helsepersonell uttrykker ofte at de føler seg utrygge i vurdering av samtykkekompetanse og behov for tvangsvedtak. ​

Trøndelag | Avsluttet
Trygghetsstandard i sykehjem

Trygghetsstandard for sykehjem er et verktøy som skal støtte ledere i organisering og systematisk oppfølging av arbeidet med kontinuerlig kvalitetsforbedring. Målet er å øke bevisstheten om pasienters verdighet og behov for omsorg og trygghet, samt å redusere uønsket variasjon. Informasjon og kunnskap i ressursbanken er i tråd med Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring.

Trøndelag | Aktiv
Ny og nyttiggjort teknologi

VR-teknologi er på full fart inn som metode for kompetanseheving, hva skal til for at denne nye teknologien skal bli nyttiggjort? USHT ønsker å tilgjengeliggjøre kunnskap for kommunene og teste bruk av VR-teknologi som kompetansehevende metode innenfor helse og omsorgstjenestene.

Trøndelag | Aktiv
Klinisk observasjonskompetanse

"Sykere pasienter, flere eldre og flere med sammensatte lidelser stiller store krav til helsepersonellets kompetanse, uavhengig av hvor i behandlingskjeden pasienten er. Kortere liggetid på sykehus, hyppigere overganger mellom ulike behandlingsnivå, oppgaveglidning og endret pasientflyt har ført til behov for økt kompetanse i kommunal helse- og omsorgstjeneste." Hentet fra Helsedirektoratets Nasjonalfaglige råd for tidlig oppdagelse og rask respons ved forverret tilstand.

Rogaland | Pågående
Læringsnettverk KlinObsKommune

KlinObsKommune er en modell basert på kunnskap og erfaringer fra kommunehelsetjenesten innen fagområdet klinisk observasjonskompetanse.

Periode: 2022- | Viken (Akershus) | Pågående
Veiledning i forbedringsarbeid

Jobber din kommune med tjenesteutvikling, oppstart av et prosjekt eller har hatt tilsyn og ønsker veiledning? Vi har bred erfaring med veiledning i forbedringsarbeid; ta gjerne kontakt med oss!

Periode: 2022-2023 | Trøndelag | Avsluttet
Læringsnettverk: Velferdsteknologiens ABC

USHT Trøndelag vil i samarbeid med Trøndelagsløftet gjennomføre kurset Velferdsteknologiens ABC som læringsnettverk for alle kommunene i Trøndelag fra september 2022-mars 2023.

Trøndelag (Sør) | Pågående
ProACT (systematisk klinisk observasjonskompetanse)

USHT tilbyr proACT-kurs for sykepleiere og vernepleiere for tidlig oppdagelse av forverret tilstand og rask respons. Med fokus på ABCDE, NEWS2 og ISBAR kommunikasjon bidrar det til økt pasientsikkerhet i tråd med nasjonalfaglige råd.

Periode: 2023-2025 | Troms og Finnmark (Troms) | Pågående
Kontinuerlig forbedring som metode

Kommuner og helseforetak skal arbeide systematisk med kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet, jfr. forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten. Systematisk kvalitets- og pasientsikkerhetsarbeid er et ansvar for ledere på alle nivåer i tjenestene. I følge Helsedirektoratet bør det anvendes systematisk forbedringsmetodikk i arbeidet med kvalitetsutvikling og kvalitetsforbedring. 

Periode: 2022- | Vestland | Pågående
VIPS-basiskurs

Nasjonal faglig retningslinje om demens slår fast at tenestene til personar med demens skal vere personsentrerte. I det ligg at tenestene tar omsyn til korleis personen opplever sin situasjon, og legge til rette omsorg og behandling ut frå dette. USHT Vestland ( Sogn og Fjordane) tilbyr no VIPS basiskurs.

1 2 3 4 > >>